תסמונת ניכור הורי

תסמונת ניכור הורי

תסמונת הניכור ההורי ובאנגלית: ,Parental Alienation Syndrome הינה מונח שתבע ד"ר ריצ'ארד גרדנר בשנת 1985, המתאר מצב בו ילד מתנכר לאחד מהוריו על רקע של גירושין בין בני זוג. ההתנכרות מגיעה לעיתים עד כדי רצון לניתוק הקשר עם ההורה וללא כל צידוק או יסוד במציאות. בעבר העריכו כי עקב משמורת ילדים אצל אימם, רוב ההורים המנכרים הן אמהות והמנוכרים הם האבות, אך כיום בעידן של משמורת משותפת, ישנה עלייה גם בכמות האבות המנכרים.

רקע וגורמים

בהליכי גירושין קשים, אשר בהם מתנהל מאבק ממושך בענין המשמורת על הילדים או בעקבות תסכול ואי רצון של אחד מבני הזוג לנתק את קשר הנישואין, נוצרים לעיתים רגשות שנאה הדדיים של אחד ההורים כלפי השני. רגשות אלה נשארים בעוצמתם גם לאחר שהסתיים ההליך ואף מתפתחים לכדי רגשות נקם. הילדים של בני זוג אלה, במקרים מצערים רבים, הופכים לאמצעי ענישה של הורה אחד כלפי ההורה השני כאשר לצורך כך ההורה המנכר מלעיט את הילד באינפורמציה מסיתה כלפי ההורה המנוכר או אף מונע מההורה השני קשר עם הילד.
הילד, המבלה את רוב זמנו עם אחד ההורים לאחר הגירושים, נחשף להשמצות יומיומיות ה"מרעילות" את מוחו כנגד ההורה השני וגורמות לו להזדהות עם הצער או הקושי אשר מביע ההורה המנכר תוך כדי שהוא מאשים בעיני רוחו את ההורה המנוכר על כך, גם אם אין בכך כל יסוד. עד מהרה ההורה המנכר הופך להיות ההורה האהוב, הסובל או הצודק וההורה המנוכר הופך בעיני הילד להורה השנוא, האשם או ה"לא בסדר".

ניכור הורי – השפעות הרסניות על ההורים והילדים

הכאב והסבל הנגרמים לילד ולהורה המנוכר הם גדולים – הילד מפתח כהות רגשית וחוסר אמפתיה בעקבות ההסתה של ההורה המנכר והאירוע הוא טראומתי עבורו כשם שהוא טראומטי להורה המנוכר. ההורה המנוכר מאבד את הקרבה לילדו, את הקשר עימו וזוכה לריחוק וניכור מילדו בלא ששינה דבר מרגשותיו או בהתנהגותו כלפיו. ההתמודדות עם מצב זה היא קשה לאין ערוך!
מבחינת הילד, שגדל בעבר לשני הורים אוהבים ונורמטיבים, הוא חווה אובדן או הרעה של קשר חשוב ומשמעותי עם אחד מהם.
גם במקרים של הליכי גירושין העוברים על מי מנוחות, יש צורך חיוני בחיזוק של הילד משני הוריו על מנת שיתגבר על המשבר ויבין כי הפרידה של הוריו אינה קשורה אליו או חלילה באשמתו. במקרה של גירושין המלווים בניכור הורי, המשבר למעשה הינו משבר כפול שכן מבחינת הילד, עליו להתמודד עם הפרידה בין הוריו וגם, באופן מסויים, לחוות אובדן או ויתור על אחד ההורים אשר התגלה מבחינתו כהורה "רע" או אשם.

שתף את הפוסט

דילוג לתוכן