קשרים חברתיים וקשיים חברתיים

קשרים חברתיים וקשיים חברתיים

כבר בגיל 3 ניתן לראות פעוטות מייצרים קשרים חבריים ואף בוחרים ילד אחר כחבר הטוב ביותר. ככל שחולפות השנים, מתפתחות יכולותיו החברתיות של הילד, המאפשרות יצירת קשרים חבריים, אשר יעצבו את אישיותו ואופיו כיצור חברותי, הנהנה מחיי חברה. פיתוחם של כישורים חברתיים נסמך על תחושת הערך העצמי של הילד ויצירת קשרים חברתיים הם הבסיס להתפתחות רגשית תקינה. עם זאת, ישנם מקרים רבים בהם התנהגות זו, האמורה לעודד קשרים חברתיים, לא צולחת וילדים רבים סובלים מקשיים חברתיים ודחיה חברתית.

קשרים חברתיים – מתי זה מתחיל?

כבר מגיל הינקות מגיב התינוק לאנשים סביבו ומתחיל תהליך פיתוח של קשרים וכישורים חברתיים. בשלב הראשון יהיה זה בעיקר עם בני משפחתו והקרובים אליו, אך מגיל שנתיים לערך הפעוט מתעניין אף יותר בחברתם של אחרים ובמשחק ואינטראקצייה עם פעוטות נוספים. בשלב ראשוני זה הפעוט אמנם לא ישמח לחלוק את צעצועיו עם חבריו, אך ככל שיעבור הזמן ובהגיעו לגיל 3 לערך, מיומנויותיו החברתיות הנרכשות יאפשרו לו לפתח במסגרת הפעוטון, הגן או גינת המשחקים, קשרים חבריים עם ילדים אחרים, על פי בחירתו. וכך בהדרגה, היכולות החברתיות הנרכשות ישמשו כלי משמעותי לאורח חייו על מנת ליצור חברים קרובים וקשרים חברתיים עם ילדים אחרים.

כישורים חבריים

כישורים חברתיים הם מכלול של מיומנויות ויכולות, המקדמים יצירת קשרים בין-אישיים ותקשורת עם אחרים. כישורים חברתיים יחד עם היכולת לפתח תקשורת חברתית, ישפיעו על אופן התנהגות הילד בסיטואציות חברתיות. ילדים הנעלבים ונפגעים בקלות או ילדים ביישנים או בעלי הערכה עצמית נמוכה לדוגמא, עלולים לחוות קשיים חברתיים. בנוסף, ישנם ילדים החווים קשיים כאלה כתולדה של היותם מאובחנים על הרצף האוטיסטי ומכך מתקשים בהבעת רגשות ובהבנת אדם אחר, או כתולדה של לקויות למידה, קושי בוויסות חושי או בעיות רגשיות המהוות חסם לפניות חברתית.

סממנים העלולים להצביע על קשיים חברתיים

• ילד הנמנע לאורך זמן מפעילויות חברתיות במסגרת בית הספר, שוהה לבדו בהפסקות, לא משתלב בדינמיקה החברתית עם שאר הילדים למרות שהיה מעוניין בכך.
• ילד הנוטה לביישנות, סגירות ומופנמות המייצרות חייץ בינו לבין סביבתו .
• ילד הסובל מהצקות ופגיעות מצד חבריו בבית הספר או חווה קונפליקטים ועימותים חברתיים רבים.

פסיכולוג ילדים התנהגותי – קוגניטיבי יוכל לסייע באיתור מקור הקשיים החברתיים בהם נתקל הילד ויסייע בהתמודדות עם הרגשות השליליים אותם חווה הילד ובתיקון קשת ההתנהגויות הגורמות לקושי החברתי אותו הוא חווה.

שתף את הפוסט

דילוג לתוכן