ספקטרום האוטיסטי- אבחון ילדים

ספקטרום האוטיסטי- אבחון ילדים

האוטיזם היא מחלה גנטית, אשר נחשבת לאחת המחלות הפסיכיאטריות הגנטיות השכיחות.
על פי חוזר מנכ"ל של משרד הבריאות משנת 2013, קיימת עליה בכל העולם בשכיחות האוטיזם. כיום מגיעה השכיחות לכעשרה מקרים על כל אלף ילדים. את העלייה מייחס משרד הבריאות, בחלקה הגדול, למודעות הגוברת של הציבור לחשיבות ולצורך של ביצוע אבחון ילדים על הספקטרום. הספקטרום האוטיסטי מתייחס למגוון רחב של לקויות, לרבות:PDD אספרגר ואוטיזם, אשר המקשר בניהן הוא זיקתן לאוטיזם הקלאסי, מדובר בלקויות המשלבות בעיה התפתחותית עם רגרסיה תפקודית.

סממנים מוקדמים

בניגוד לילדים בעלי התפתחות תקינה, אשר בחודשי חייהם הראשונים מתחילים במלמול הברות, ילדים על הרצף אינם עושים כך. בנוסף, מורגש כי התפתחות השפה נמצאת בפיגור ולא נצפה מילים בודדות עד גיל שנה וחצי או משפטים בני מספר מילים עד גיל שנתיים. ילדים על הרצף האוטיסטי, בשנתם הראשונה, אינם מחווים באצבע על חפצים או אנשים. סממן נוסף הוא חוסר תגובה כאשר קוראים לילד בשמו והעדר קשר עין עם העומד מולם או עם אדם הפונה אליהם. כמו כן, לא קיימת התפתחות תקינה של מיומנויות חברתיות או תגובתיות חברתית כגון חיוך או הבעה כלפי אדם אחר.

כיצד מתבצע אבחון ילדים על הספקטרום?

האבחון של אוטיזם מתבצע בעיקר באמצעות תצפיות על התנהגויות ותגובות של ילדים לסיטואציות מסוימות וניתן לבצעו כבר בשנותיו הראשונות של הילד אשר לגביו מתעורר חשד כלוקה בתסמונת. האבחון יכלול התייחסות לרמה התפתחותית ורמה קוגניטיבית (בהתאם לגיל), וכן הערכה תפקודית והערכת תסמיני האוטיזם, תוך הקפדה על אבחנה מבדלת השוללת הפרעות או גורמים זרים המונעים יצירת תקשורת ויחסי גומלין עם הסביבה. על פי חוזר מנכ"ל משרד הבריאות, האבחון של ילד עם חשד ללקות בספקטרום האוטיזם, חייב לכלול שילוב של בדיקות הכוללות: בדיקה גופנית, נוירולוגית, רגשית והתפתחותית.
את האבחון מומלץ לבצע במכונים אשר הוסמכו לכך ומתמחים באבחון ילדים על הספקטרום האוטיסטי. הגורמים המורשים לבצע אבחון הינם: רופא ילדים התפתחותי בעל ניסיון עבודה של 3 שנים לכל הפחות במכון מוכר המתמחה בתחום, פסיכיאטר לילדים ולנוער או מומחה בנוירולוגיה והתפתחות הילד.

יש אלטרנטיבה לטיפול

לא נמצא פתרון טיפולי חד משמעי לאוטיזם, הטיפולים הקיימים כיום הינם על פי רוב, התנהגותיים וחינוכיים, תוך שילוב טיפול תרופתי במקרים בהם עולה הצורך. בשנים האחרונות החלו להופיע שיטות אלטרנטיביות שפותחו לצורך טיפול בילדים על הספקטרום. על פי העדויות נראה כי שימוש בשיטות כגון דמיון מודרך, טיפולי מגע שונים, שימוש בתמציות פרחי באך, מסייע להתמודדות עם ההתנהגויות והתופעות הנלוות ללקויות על הרצף.

שתף את הפוסט

דילוג לתוכן