מה הן לקויות למידה

לקויות למידה כוללות את כל הקשיים הקשורים למיומנויות לימודיות או תפקודיות – קושי ללמוד מידע חדש או מיומנויות חדשות, כפי שהיה מצופה בהתאם לגיל, מנת המשכל או ההקשר התרבותי של האדם. כאשר אנו עורכים אבחון להערכת לקויות למידה לוקחים בחשבון את ההשפעה החברתית, התרבותית ואת יכולותיו הגופניות והקוגניטיביות של האדם.

ילדים הסובלים מלקויות למידה הם לרוב בעלי ממוצע שכלי גבוה, אך הם מגלים קושי באחד או יותר מהתחומים הלימודיים שהם קריאה, כתיבה או חשבון.
קושי זה מוביל לירידה משמעותית ביכולת התפקודית של הילד. בנוסף, יכולים להופיע קשיים נוספים בתפיסה ובעיבוד החזותי או הפונולוגי, קשיים בזיכרון החזותי והשמיעתי, קשיים בשפה, הפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות ופעילות אינטנסיבית, רגישות יתר של החושים, קשיים בתפקוד המוטורי והסנסומוטורי ,ליקויים בהתמצאות בזמן ובמרחב ועוד.

 

להלן לקויות הלמידה העיקריות

דיסלקציה – לקויות קריאה המתבטאות בקושי לרכוש יכולת קריאה, הבנת הנקרא וכן קושי ביכולת לקרוא טקסטים ארוכים ולהבינם. איחור בהתפתחות הדיבור ורכישת שפה יכולים בחלק מן המקרים להצביע על התפתחות דיסלקציה.

דיסגרפיה – מדובר בלקות בכתיבה המתבטאות ביכולת מוטורית. הפעלת לחץ חזק או חלש מדי על כלי הכתיבה, כתיבה איטית מאוד, שגיאות כתיב רבות, ניסוח משפטים באופן שגוי, שימוש בתשובות קצרות מדי, הימנעות מכתיבה ורמת תוכן נמוכה לעומת היכולת הורבלית הגבוהה. גם קשיים במוטוריקה העדינה, קושי בהבחנה בין הצלילים של השפה, קשיים בתפיסה החזותית, קושי בתיאום בין קשר עין- יד, יכולים ברוב המקרים להתריע על התפתחות דיסגרפיה.

דיסקלקוליה – לקויות בחשבון המתבטאות בקושי להבין פעולות חשבון, לבצע פעולות חשבון, להבחין כמותית בין מושגים כמותיים, הבנה של רצף וקושי ביכולת הבנת השפה המתמטית. ניתן למצוא קשיים אלו כבר מגיל צעיר.

ללקויות הללו נוסף ההיבט הרגשי וההתנהגותי שנוצר בעקבות לקויות הלמידה. על פי מחקרים נמצא כי לקויות למידה קיימות כיום כ- 10% מכלל האוכלוסייה. 20% מבעלי לקויות הלמידה זקוקים למסגרת חינוך מיוחדת, כל השאר משתלבים במסגרת החינוך הרגילה בעזרת כלים ומיומנויות שניתן ללמדם, התאמות והקלות, שיעורי תגבור ועזר בכדי להגביר את הסיכוי של ילדים אלו להצליח בלימודים ובחברה. אבחון מוקדם של לקויות למידה הינו קריטי לסיכויי הילד להתמודד עם הקשיים ולהגיע לחוויות הצלחה בלימודים ובחברה.
נהוג להגיד כי הבסיס להופעת ליקויי למידה הוא נוירולוגי. רבים משייכים זאת לגורמים תורשתיים ולקשיים שהופיעו בזמן ההיריון, הלידה או הינקות, אך ברוב המקרים לא ברורה הסיבה להופעת הלקות.

דילוג לתוכן