טיפול קבוצתי – המשך המאמר

טיפול קבוצתי – המשך המאמר

בתוך מגוון הגישות הטיפוליות קנה לו הטיפול הקבוצתי מקום חשוב ביותר והוא מהווה פתרון מועדף במקרים רבים בהם הטיפול הפרטני לסוגיו איננו מתאים.
אנו ממליצים על טיפול קבוצתי במצבים בהם תמיכת הקבוצה מהווה גורם משמעותי בתהליך הטיפולי וגם במצבים בהם נושא ההסתגלות החברתית וההשוואה החברתית הנו מרכיב חשוב בטיפול.בחירת משתתפי הקבוצה נעשית בקפידה ומתוך בדיקה והערכה של צורכי המטופל והיכולת שלו להיעזר ולהרוויח מן התהליך הקבוצתי.

להלן תיאור קצר של הקבוצות המתקיימות במכון: קבוצות לילדים, הורים ולנשים כל הקבוצות שיפורטו יפתחו בזמן הקרוב.

קבוצות ילדים ונוער לפיתוח כישורי חברה ותקשורת

מטרת הטיפול הקבוצתי הינה להקנות כלים לתקשורת חברתית והבנה רגשית הדדית, והוא מבוסס על עידוד ותרגול התקשורת והקשר בתוך הקבוצה 'בזמן אמיתי'. דרך האינטראקציות הבינאישיות המתרחשות בין חברי הקבוצה, כמו גם ההתייחסות לקשייו האינדיבידואלים של כל ילד, נעשית עבודה על מיומנויות כגון זיהוי רגשות בעצמי ואצל האחר, יכולת ליצירת קשר, פיתוח יכולות אמפתיות, ביטוי רגשי וכיו"ב. בנוסף, הקבוצה מסייעת בהפגת הבידוד החברתי ומעניקה לילד קבוצת השתייכות.

במכון שלם נפתחות מס' קבוצות לפיתוח כישורי חברה ותקשורת, בחלוקה לקבוצות גיל שונות. הקבוצות מיועדות לילדים הסובלים מקשיים חברתיים וזקוקים לסיוע ברכישת מיומנויות חברתיות ותקשורתיות וכן לילדים המאובחנים כלוקים בהפרעות הספקטרום האוטיסטי.

מבנה הקבוצה

  • קבוצה קטנה הכוללת כ-6-7 ילדים בלבד.
  • הקבוצה תתקיים אחת לשבוע
  • פתיחת הקבוצות מותאמת לטווחי הגילאים הבאים: גילאי 8-10, גילאי 11-13 וקבוצת מתבגרים.

הנחייה

כל קבוצה תונחה ע"י  פסיכולוגית ועובדת סוציאלית קלינית בעלות ניסיון רב בתחום.

לפני תחילת הקבוצה תתקיים פגישה עם הילד והוריו לצורך בחינת התאמת הקבוצה לצרכי הילד.

קבוצת נשים העוסקות בבחירת בן זוג

היום בעידן האינטרנט והפייסבוק קיימת נטייה אצל יותר ויותר אנשים ליצור קשרים באמצעים אלה. כתוצאה מכך מצטמצמות המיומנויות החברתיות וקיים קושי אמיתי למצוא קשר שיענה על הצרכים. אחוזי הגירושין עולים משנה ולשנה, כאשר רבים מוצאים עצמם בפרק ב' עושים שוב ושוב את אותן טעויות בבחירת בן זוג.

מטרת הקבוצה הנה לעזור לנשים לבחור את בן הזוג הנכון להן, אשר יענה על צורכיהן ובכך לנסות ולמנוע בעתיד פירוק כואב של תא משפחתי.

קהל היעד

  • נשים מגיל 20+
  • רווקות המעוניינות ליצור קשר זוגי
  • נשים הנמצאות לפני פרק ב' ומעוניינות לבדוק את הבחירות שלהן בבני-זוג

מהות הקבוצה

הקבוצה תעסוק במערכות יחסים בכלל ובמערכת זוגית בפרט. במהלך הקבוצה יבחנו המשתתפות באופן רחב יותר את הבחירות בבני זוג נוכחיים או לחילופין מערכות יחסים קודמות.

הקבוצה תעסוק גם בבחירת חברים. אילו אנשים אני בוחרת להכניס למעגל הכי קרוב אלי ואילו אנשים אני בוחרת להשאיר במעגלים רחוקים.

בקבוצה תעבור המשתתפת "העצמה", בכך שתכיר בכוחותיה ויכולותיה לקרב ולהרחיק אנשים שונים במעגלים שונים בחייה.

מבנה הקבוצה

  • קבוצה סגורה שתתקיים לאורך שנה
  • 7-9 נשים משתתפות
  • שילוב של התייחסות פרטנית ודינמיקה קבוצתית

הנחייה

מרב גלבוע מטפלת משפחתית וזוגית בעלת ניסיון רב בקבוצות למעלה מעשור.

הורות לצד זוגיות

את הקבוצה נציג דרך תיאור מקרה קצר מאת מנחת הקבוצה

רותי ודני (שמות בדויים) הגיעו לטיפול זוגי.  דני אמר שמבחינתו זו תחנה אחרונה לפני הרבנות.

הם ספרו כי התאהבו ממבט ראשון והייתה ביניהם חברות טובה ואהבה גדולה.  "גם כשרבנו היינו לגמרי מתואמים מתי צריך להפסיק את "הברוגז". היה לנו זמן איכות ביחד וזמן לחוד…"

מברור שערכתי עימם עלה כי ההרמוניה החלה להיסדק  כשביתם נולדה וכיום היא בת 4.

רותי ודני החלו להתרחק אחד מהשני והחלה להיווצר תחושת ניכור וזרות ביניהם.

בני הזוג לא הצליחו לשלב בין ההורות לזוגיות וזנחו אותה לטובת ההורות.

לאור מקרה זה ומקרים דומים ורבים אחרים הבנתי עד כמה נחוץ לעזור להורים ולהזכיר להם שלפני שהם מתפקדים כהורים קודמת לכך הזוגיות שלהם שאמורה לתת את התמריץ בגידול הילדים.

ידיעה זו פעמים רבות מתפוגגת לה עם לידת הילדים , ולדאבוני, לעתים כשבני הזוג מתעוררים הם מגלים שנוצרה תהום שקשה לגשר עליה.

בקבוצה נעזור לכם להיזכר בזוגיות שהייתה. נשים את הקשיים הפיסיים והמנטאליים בצד. גם אם זה ייראה מלאכותי בתחילת הדרך בהמשך התהליך זה יהיה טבעי, כשהזוגיות תהיה יותר נוכחת  ותקבל יותר מקום. נלמד כיצד ניתן לקיים את הזוגיות לצד ההורות. כפי שיש מספר ילדים במשפחה ולכל אחד יש מקום בלב של ההורה.

מבנה הקבוצה

  • קבוצה סגורה שתתקיים לאורך שנה
  • 5-6 זוגות משתתפים
  • שילוב של התייחסות פרטנית ודינמיקה קבוצתית

הנחייה

מרב גלבוע מטפלת משפחתית וזוגית בעלת ניסיון רב בקבוצות למעלה מעשור.

שתף את הפוסט

דילוג לתוכן