התייעצות וטיפול הורה-ילד

התייעצות וטיפול הורה-ילד

במכון שלם פועלת יחידה טיפולית המתמחה בייעוץ וטיפול בילד ובהורות. היחידה מורכבת מצוות של פסיכולוגים קליניים מומחים בתחום הילד והמתבגר. הצוות פועל כיחידה אורגנית המספקת מענה מקצועי המותאם לכל משפחה.

היחידה שמה דגש מיוחד בטיפול בילד באמצעות הוריו והוא כולל מפגשים נפרדים ומשותפים של ההורה עם הילד, מכיוון שאנו סבורים שלא ניתן כיום לחשוב על ילד או על מתבגר במנותק מהסביבה בה הוא גדל ומתפתח. אנו גם סבורים שההורה מהווה המנוף העיקרי בקידום הטיפול בילד ובמתבגר. המטרה שלנו היא להחזיר כמה שיותר מהר ובתנאים הטובים ביותר, את הילד או המתבגר למסלול התפתחותי תקין, למעורבות חברתית מטיבה וליחסים משפחתיים הרמוניים.

בנוסף היחידה מציעה הערכה מקדימה בשיטת "שילוב מוחות" הכוללת שני מפגשים הורה-ילד עם פסיכולוג מראיין ובנוכחות אנשי מקצוע נוספים ועוד פגישת משוב עם ההורים בלבד. המטרה היא להעניק את הייעוץ המקצועי הטוב ביותר באמצעות הערכה וחשיבה משותפת של הצוות.

היחידה נותנת מענה למגוון קשיים, כגון :

  • קשיים התפתחותיים הקשורים במקורות רגשיים.
  • קשיים חברתיים ובקשר הבין אישי.
  • קשיים התנהגותיים.
  • קשיים בקבלת מסגרות וסמכות.
  • הפרעות תפקודיות מתמשכות בתחום השינה, אכילה, הרגלי אכילה, ועוד.
  • קשיים כתוצאה מאירועי חיים : גירושין, אבל, ניצול, אלימות, ועוד.
  • קשיים מתמשכים ביחסים הורה-ילד.
  • קשיים אצל הילד כתוצאה מהורות לקויה בחסר.
  • קשיים ספציפיים אצל אמהות ואבות טריים או לקראת הלידה.

איך אנו ביחידה מבינים את העבודה הטיפולית עם הילד בשיתוף ההורה?

הורות הוא "מקצוע" מאתגר, מורכב ולעיתים גם קשה. זהו מקצוע שלא ניתן ללמוד אותו אלא בדרך של התנסות עם הילד ובאינטראקציה איתו במשך גדילתו והתפתחותו. ניתן אם כך לומר שלכול ילד יש הורות מותאמת לו. לכן, אנו ביחידה לא מתיימרים "ללמד" כיצד להיות הורה אלא תפקידנו לעזור ולתמוך בסוג ההורות שכל הורה בחר לעצמו עם אותו ילד ספציפי. כלומר, מה ש"עבד" עם ילד אחד לא בהכרח מתאים לילד אחר ובדיוק בנקודה הזאת אנו רואים את ההתערבות הטיפולית שלנו : ניסיון להתאים את ההורות לילד הספציפי. השאיפה אם כך היא לעזור להורה ליצור הורות בהרמוניה עם הילד בעל צרכים ויכולות ספציפיים משלו עצמו.

במצבים אחרים העבודה הטיפולית בילד בשיתוף ההורה תתמקד במוקדי ומקורות החיכוך ביניהם. כאשר ילד נולד הוא לרוב ממלא את ההורים בשמחה, באהבה ובגאווה גדולה. לגדל ולחנך ילד כולל הרבה מעבר לדאגה ולמילוי אחר הצרכים הבסיסיים שלו, כי לכול הורה יש גם "חלומות" "ותקוות" בעבור הילד שלו.  על כן, מהר מאוד מוטלות על הילד ציפיות ותקוות.

לעיתים כאלה שמבקשים להעתיק או לתקן את מה שההורה עצמו זכה או לא זכה לקבל מספיק מהוריו. לפעמים קורה, שבשלב מסוים במהלך התפתחותו, הילד, בגלל כל מיני סיבות, לא מצליח למלא אחרי אותם ציפיות ותקוות. אז, ההורה עלול לפתח אכזבה מהילד או מעצמו. הוא גם עלול להרגיש אשמה שלא הצליח למלא כראוי את תפקידו. מנגד הילד גם עלול להרגיש אכזבה עצמית או להפנות אשמה כלפי הוריו. אותן סיטואציות מכבידות מאוד על ההורה ועל התפתחותו המטיבה של הילד. ככל שהפערים בין הציפיות ההדדיות של ההורה והילד גדולות כך גם רמת החיכוך ביניהם גוברת ורף המצוקה במשפחה עולה. חלק מהעבודה הטיפולית שלנו תתמקד בניסיון לגשר בין אותם פערים. כלומר, להתאים את הציפיות ההדדיות של ההורה ושל הילד. ככל שהפערים האלה קטנים, אז גדלים התנאים האופטימליים לפתרון הבעיות של הילד. לכן, ההורה מהווה ציר מרכזי בטיפול שמוענק לילד ביחידה שלנו.     

   

שתף את הפוסט

דילוג לתוכן