פסיכודיאגנוסטי

פסיכודיאגנוסטי

אבחון פסיכו דיאגנוסטי

אבחון פסיכו דיאגנוסטי הנו אבחון פסיכולוגי מקיף הנותן הערכה כוללת במישור הקוגניטיבי (כישורים שכליים) והאישיותי. האבחון מספק תמונה מעמיקה על יכולת ההתמודדות וההסתגלות של הנבדק במישורי חיים משמעותיים. כלי המבחן הנם מותאמי גיל ומאפשרים להעריך נבדקים למן גיל הגן (4-5) ומעלה.

האבחון מספק תמונת עומק של יכולותיו וקשייו של הנבדק וזאת בהתייחסות לציפיות ההסתגלותיות הנדרשות ממנו בשלב החיים בו הוא נמצא.

ביחס לילדים המופנים לאבחון פסיכו דיאגנוסטי, השאלות העומדות לבדיקה הן בדרך כלל : רמת הבשלות, הסיבות לבעיות התנהגות והסתגלות בגן או בבית הספר, שאלות הנוגעות לעולמו הרגשי של הילד ותגובתו למצבי חיים שונים (טראומה, גירושים במשפחה, מעברים בחיים ועוד) וכן שאלות סביב אי מיצוי של יכולות, בעיות חברתיות ועוד.

המבחן כולל ראיון (עם הילד ועם ההורים), הערכת אינטליגנציה וכישורים קוגניטיביים כגון : זיכרון, קשב וריכוז, יכולת מילולית, יכולת המשגה וחשיבה לוגית, הבנה חברתית ועוד. הערכת עולמו הרגשי של הילד, כוחות האגו שלו, הדימוי העצמי, תפיסת ההורים והמשפחה, יכולות חברתיות ועוד.

ממצאי האבחון הפסיכו דיאגנוסטי מסייעים בקבלת החלטות בצמתים משמעותיים בחיי האדם. באם מדובר בילדים – התאמת מסגרת חינוכית, קבלת המלצות טיפוליות, קבלת החלטות על דרכי סיוע במצבי משבר ועוד. בהתייחס למבוגרים – המלצות תעסוקתיות, חוות דעת משפטיות, הערכה של פתולוגיה אישיותית ועוד.

המבחן כולל בטרייה של מבחנים להערכת אינטליגנציה, וכן מבחנים השלכתיים להסתכלות עומק אישיותית. משך העברת המבחן בין 4-5 שעות במפגש אחד או שני מפגשים. המבחנים מועברים בכתב ובע"פ וכוללים חלקים מובנים ומדידים, כמו גם חלקים המבוססים על תהליכים רגשיים, השלכתיים. המבחן מועבר במכון שלם ראשל"צ ע"י פסיכולוגים קליניים ובגיל הרך ע"י פסיכולוגים התפתחותיים.

 

שתף את הפוסט

דילוג לתוכן