אבחון דידקטי

אבחון דידקטי

האבחון הדידקטי נועד להערכת תפקודי למידה שונים הקשורים לרכישת מיומנויות בסיסיות מתחום הלמידה – קריאה, כתיבה, חשבון. בעזרת סדרת מבדקים מוערכים התפקודים השונים, ביניהם : תפקוד מוטורי, זיכרון, תפקודי קשב, יכולת חשיבה, תפיסה חזותית, מערכת השפה, תכנון וארגון, תפקודים ניהוליים ועוד.

בסיכום האבחון מקבלים ההורים ומערכת החינוך המלצות לדרכי הוראה שיקדמו את הילד בהתאם לקושי שאובחן. בין היתר כוללות ההמלצות דרכי הבחנות והתאמות למבחנים. למשל: תוספת זמן, התעלמות משגיאות כתיב, הקראת שאלון ועוד.

האבחון הדידקטי  מומלץ לילדים (עד כתה ו') שמתקשים בלמידה ואינם מצליחים להגיע להישגים לפי מה שמצופה מקבוצת הגיל אליה שייכים.

על פי רוב מחנכת הכתה תהיה זו שתצביע על הקושי ותפנה באמצעות יועצת בית הספר את המשפחה לאבחון. ניתן גם לפנות באופן עצמאי אך מומלץ לשתף את בית הספר  בהחלטה וכמובן בתוצאות.

התאמות – ילד אשר עבר אבחון דידקטי או פסיכו דידקטי ואובחן כלקוי למידה זוכה להתחשבות במערכת החינוך באמצעות "התאמת דרכי הבחנות". בבית הספר היסודי ובחטיבת הביניים אמורה המערכת לאפשר לתלמיד את דרכי הבחנות ובבית הספר התיכון ההתאמות מחולקות לקטגוריות.
ישנם שני סוגים של התאמות "התאמות 1 ו 2" אלו הן התאמות עליהן מחליט צוות מקצועי בבית הספר על סמך אבחון ועל התאמות סוג 3 מחליטה "ועדת התאמות מחוזית" אליה נשלח חומר רב מבית הספר שמצדיק את מתן ההתאמות מסוג 3.
התאמות 1 ו 2 הינן התאמות כגון: תוספת זמן, התעלמות משגיאות כתיב, הקראת שאלון, שעתוק הבחינה ועוד. התאמות סוג 3 הן : מבחן בע"פ מבחן מותאם (מבחן שיש בו פחות חומר או אפשרות בחירה גדולה מהרגיל) והמרת הבחנות במקצוע המתמטיקה למקצוע מדעי אחר.
כדי לקבל התאמות 1 ו 2 מספיק אבחון דידקטי ולהתאמות 3 יש צורך באבחון פסיכו דידקטי.
ההתאמות אותן התלמיד מקבל מבית הספר או מוועדת ההתאמות המחוזית תקפות בכל המבחנים בבית הספר ומחוצה לו.

האבחון הדידקטי נערך ע"י מאבחן/ת דידקטי/ת בעל/ת הסמכה.

שתף את הפוסט

דילוג לתוכן