הורים רבים מתלבטים מהי הדרך הנכונה לעזור לילדם המגלה קשיי הסתגלות או קשיי התנהגות אם זה בגיל הגן או בית הספר. היצע הטיפולים, הייעוצים והאבחונים הנו כה רב עד שניתן "ללכת לאיבוד". אנו רוצים לעזור לכם להבין מה עובר על הילד ובעיקר כיצד לעזור לו, מה לעשות קודם ומה אחר כך.
1. זיהוי סימני מצוקה אצל ילדכם
אתם ההורים המכירים את ילדכם הנכם הראשונים האמורים לזהות סימני מצוקה אצל ילדכם. נכון,לא תמיד התנהגות ילדכם מסגירה את מצוקתו, יש ילדים המביעים את קשייהם באופן מילולי ויש כאלה שהקושי אצלם יתבטא באופן פסיכוסומאטי (כאבי בטן, כאבי ראש) או התנהגותי. הסתגרות, התפרצויות והתקפי זעם, עצבות ובכי, ירידה בלימודים, סירוב ללכת לבי"ס או לגן, ירידה בלימודים, סירוב להכין שעורים ולבצע מטלות או התנתקות מחברים – אלה אך חלק מן הסימנים שתראו.

לעיתים קרובות שיחה ובירור עם ילדכם תספק לכם את התשובות, בין אם מדובר בפחד או חרדה, כישלון שעבר, קושי חברתי, שינוי שמתקשה לקבל ועוד. במקרים רבים הקשבה נכונה, אמפתיה, עידוד, עצה של הורה מתוך אינטואיציה הורית בסיסית עשויים לתת מענה. עם זאת, ולעיתים קרובות נדרשים מהלכים נוספים על מנת להבין ולתת את המענה הנכון.

2. כיצד תאתרו את הקושי

ככלל, קשיים רגשיים והתנהגותיים עשויים לנבוע ממספר סיבות, חלקן קשורות באירועי חיים, חלקן בקשיים מובנים שהעצימו (קשיי למידה, קשב וריכוז, קושי חברתי ועוד) וחלקן בקשיים רגשיים.

שלב ראשון – שיחה עם מורה/גננת. במידה והמורה או הגננת טרם פנו אליכם, עשו אתם את הצעד בראשון לבירור עם מי שרואה את ילדכם למספר שעות בכל יום ובמצבים שונים. שתפו בדאגתכם והקשיבו היטב כיצד ילדכם משתתף במטלות, האם הוא מעורה חברתית, האם הוא מרוכז, האם יודע לבקש עזרה. במידה וקיימים קשיים בקשו המלצות, אם למעורבות מצידכם או לפנייה לגורם מקצועי.

שלב שני – התייעצות עם גורם המטפל בילדים (פסיכולוג או עו"ס קליני). במידה ואתם נזקקים להערכה מקצועית ולנוכח העובדה כי תצטרכו "מורה נבוכים" במבוך מסלולי ההערכה מומלץ כי תגיעו להתייעצות ראשונית עם גורם מטפל, אשר ינחה אתכם בדרך הנכונה ללכת בה. בשלב זה יתקיים ראיון אתכם ההורים וייתכן כי גם מפגש ראשוני עם

שלב שלישי – אבחון. עוד בטרם תחליטו האם ילדכם זקוק לעזרה טיפולית ישירה קיימת תחנה בה ייתכן ויומלץ על אבחון והערכה מקדימים. אנו ממליצים ללכת מן הקל אל הכבד:שלילת בעיות מסוג קשב וריכוז, לקויות למידה כמקור עיקרי לבעיה ואחר כך שקילת המרכיב הרגשי בבעיה.

א. הערכת קשיי קשב וריכוז – חלק מקשיי ההתנהגות והקשיים הרגשיים נובע ממקור מיבני, כלומר קשיי קשב וריכוז או קשיי למידה. אם ילדכם מגלה התנהגות תזזיתית, קושי בהתמקדות, קושי בהתארגנות, חולמנות, חוסר סבלנות וכד' אנו נמליץ על הערכה ראשונית של קשיי קשב וריכוז. בהפניה של נוירולוג ילדים, רופא ילדים התפתחותי או פסיכיאטר ילדים תגיעו לאבחון ממוחשב האמור לתת אינדיקציה על קיום הפרעת קשב וריכוז. האבחונים הקיימים בסבסוד קופות החולים הנם : מבחן TOVA, מבחן MOXO או מבחן BRC. אלו אבחונים ממוחשבים המתמשכים בין 20 דקות (לשני המבחנים הראשונים) ל 50 דקות למבחן BRC. מבחנים אלה ייתנו אינדיקציה ראשונית לקיום קשיי קשב וריכוז. לעיתים קרובות מתן מענה לקשיי קשב וריכוז ובעיקר לאימפולסיביות ההתנהגותית יהווה פתרון מוצלח לקשיי התנהגות והסתגלות.

ב. הערכת קשיי למידה – במידה והבעיה ההסתגלותית ממוקדת בקושי בתחום הלמידה, היוצר בהמשך קשיים רגשיים אנו ממליצים על אבחון לאיתור קשיי למידה. כאן קיימות שתי אפשרויות עיקריות:

אבחון דידקטי – המתבצע ע"י מאבחנת דידקטית ומטרתו לאתר לקויות למידה. במקרים רבים אבחון זה יאתר קשיים ויתקבלו המלצות להוראה מתקנת.

אבחון פסיכודידקטי – מתבצע ע"י פסיכולוג חינוכי ונעשה במקרים בהם יש צורך להתייחס גם למרכיבים רגשיים ולמנת המשכל.

האבחונים הנ"ל גם ימליצו על התאמות והקלות בבית הספר.

ג.הערכת קשיים רגשיים – במידה ומדובר בחשד לקשיים רגשיים עמוקים יותר מומלץ לערוך אבחון שמטרתו לאתר קשיים כאלה ולהמליץ על אופן הטיפול בהם.

אבחון פסיכודיאגנוסטי – (נקרא גם אבחון רגשי) נערך ע"י פסיכולוג קליני יאתר את הקשיים         הרגשיים ומקורם.

לאחר כל אחד מן האבחונים הנ"ל תקבלו המלצות מתאימות, חלקן בתחום התרופתי (בעיקר בהפרעות קשב וריכוז) חלקן בתחומי ההוראה המתקנת (בתחום לקויות הלמידה) וחלקן בתחום הטיפולי (בתחום הקשיים הרגשיים). זה הזמן לחזור לגורם המטפל/המייעץ, על מנת לבחור באופן בו תעזרו לילד להתמודד עם קשייו.

2. התאמת העזרה לקשיים

אם ילדכם סובל מהפרעת קשב וריכוז – התייעצות עם גורם רפואי ומתן טיפול תרופתי מאזן עשויים לשפר באופן משמעותי את מצבו ההתנהגותי, הרגשי והלימודי של ילדכם.

אם ילדכם מגלה קשיי למידה – במקרים רבים הוראה מתקנת תשפר משמעותית את התמודדות הילד עם מטלות לימודיות ואת יכולתו לעמוד בדרישות בית הספר. גם הביטחון העצמי והדימוי העצמי ישתפרו במקביל.

אם לילדכם קשיים רגשיים והתנהגותיים בבית בלבד – לעיתים קרובות מספר פגישות של ייעוץ והדרכת הורים ישפרו את המצב בבית.

אם קיימים קשיים התנהגותיים ורגשיים בבית ובבית הספר – ככל הנראה יש צורך בטיפול רגשי

3. בחירת הטיפול הרגשי המתאים

קיימים סוגים רבים מאד של טיפולים עבור ילדים, מטיפולים אלטרנטיביים למיניהם כגון פרחי באך וטיפולים במגע, ועד לטיפולים באמנויות וטיפול פסיכולוגי קונוונציונלי. כמו כן, בתחום הקונוונציונלי קיימת אפשרות לטיפול פרטני או לטיפול קבוצתי. טיפולים קבוצתיים יעילים מאד כאשר הקושי הוא בעיקר בתחום החברתי והתקשורתי. בשאלה של טיפול פרטני או קבוצתי, יש להתייעץ עם הגורם המטפל. להלן סקירה של סוגי הטיפולים:

טיפול פסיכולוגי – ילדים בעלי כושר מילולי גבוה עשויים להרוויח מטיפול פסיכולוגי. טיפול זה מתבצע ע"י פסיכולוג ילדים או עו"ס קלינית המתמחה בטיפול בילדים. טיפול זה, כמו כל טיפול רגשי, מלווה בהדרכת הורים. הטיפול הפסיכולוגי אמור לתת מענה לקשת רחבה של קשיים רגשיים ומשפחתיים ובמקרים רבים הוא הטיפול המועדף. קיימים סוגים שונים של טיפול פסיכולוגי כגון טיפול פסיכולוגי דינמי, טיפול קוגניטיבי התנהגותי ועוד. יש להתייעץ עם גורם מטפל באשר לסוג הטיפול המתאים.

טיפול באמצעי הבעה ויצירה – לעיתים התווית של פסיכולוג מאיימת על ילדים וכן על הורים. במקרים כאלה, או במקרים בהם הערוץ המילולי חסום מסיבות שונות  ניתן לפנות  לטיפול באמצעות הבעה ויצירה (דרמה, תנועה, מוסיקה, אמנות פלסטית). זהו טיפול רגשי לכל דבר, אשר עושה שימוש באמנויות כאמצעי תיווך והבעה. חשוב לציין, כי פסיכולוגים רבים העובדים עם ילדים משתמשים גם הם בחמרי יצירה ובמשחקים. העשייה היצירתית מאפשרת לקושי של הילד לעלות בחדר הטיפול בזמן אמיתי, ותפקיד המטפל לעזור לילד להרחיב את אפשרויות ההתמודדות שלו ולמצוא אתו את הפתרונות הטובים ביותר עבורו.

טיפול קבוצתי – כאשר הקושי העיקרי הנו חברתי וממוקד ביצירת קשרים ובכישורים חברתיים מומלץ לפנות לטיפול קבוצתי המיועד לשיפור מיומנויות חברתיות. העבודה בטיפול זה הנה עם קבוצת ילדים והדגש הנו על פיתוח היכולת לזהות קודים חברתיים, לתקשר ולהתמודד עם לחצים קבוצתיים.

במכון שלם אנו נלווה אתכם בכל השלבים למן הייעוץ הראשוני ועד מתן הפתרון המתאים. מאבחנים מיומנים ומקצועיים יעזרו לכם לאתר את קשייו של ילדכם ולספק לכם תחת קורת גג אחת את הפתרונות המתאימים ביותר.

אנו מדגישים את מיידיות ההתערבות וזמינותו, את שיתוף ההורים בכל שלב ושלב, את שמירת האנונימיות והסודיות לכל התהליך, את קביעות הגורם המטפל ואת מגוון הגישות הטיפוליות המותאמות לצורכי ילדכם.

Capture

דילוג לתוכן