אבחונים על מה ולמה?

פוסט: אבחונים על מה ולמה?

בשנים האחרונות חלה עליה במודעות לנושא לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז גדל.

בהתאם לכך מרכזים ומכונים שונים מציעים סל מקיף של אבחונים בעליי אופי שונה, הנערכים על ידי אנשי מקצוע שונים ומטרותיהם שונות ומרובות. בתי הספר, אנשי החינוך, מכרים וחברים עשויים להמליץ לכם כהורים לערוך אבחון לילדכם על מנת להבין יותר טוב את צרכיו ולסייע לו להתמודד עם קשיים ממקורות שונים: קשבי, לימודי, רגשי ואחרים. אבל, איך יודעים לאן לפנות? איזה אבחון הכי מתאים לילד שלי? מה נותן לי כל אבחון? על מנת לענות לשאלות אלו ועוד ריכזנו עבורכם, מספר תשובות לשאלות נפוצות, מידע חשוב בטרם פונים לאבחון ופרטים שכדאי לשים אליהם לב:

סוג האבחון מטרתו ומתי לעשותו מה כולל מי מוסמך להעביר הערות
דידקטי בדיקת קיומה של לקות למידה ובניית תוכנית התערבות להוראה מתקנת. כדאי לערוך לילד המתקשה בקריאה ו/או כתיבה. בדיקה מקיפה של מנגנוני קריאה, כתיבה, חשבון ומנגנונים קוגניטיבים המשפיעים עליהם כגון: תפיסה, זיכרון, שליפה מאבחנת דידקטית בעלת תואר שני או במכונים המוכרים * אינו קביל לבדו בוועדות שילוב והשמה, אך מסייע בהבנת התמונה.
פסיכו-דידקטי

* אינו נכלל בסל השירותים בשפ"ח. נערך בתשלום במסגרת השפ"מ.

לבחון מדוע תלמיד מתקשה בלמידה ולסייע במתן המלצות (הפניה לאנשי מקצוע, המלצות לעבודה בביה"ס והתאמות למבחנים) לשיפור התפקוד הלימודי. רצוי לערוך לילדים מגיל 8 (לא כדאי לפני כיתה ב') 5 תחומי תפקוד:

1. אינטליגנציה

2. מנגנוני חשיבה  כגון: זיכרון, תפיסה, שליפה וכו'

3. קריאה, כתיבה וחשבון.

4. קשב וריכוז

5. תפקוד רגשי, כגון: מוטיבציה ללמידה, מנגנוני התמודדות וכו'

1. פסיכולוג חינוכי מומחה

2. פסיכולוג חינוכית מתמחה בהדרכת פסיכולוג חינוכי מדריך.

* האבחון הפסיכודידקטי הינו קביל בוועדות שילוב והשמה.

* באבחון זה ניתן לקבוע אבחנה של לקויות למידה בקריאה ובכתיבה, אך לא של הפרעת קשב וריכוז (לצורך כך יש לפנות לנוירולוג)

* התאמות למבחנים שניתנות מכיתה ז' ואילך תקפות עד סוף י"ב (כולל בגרויות) בכפוף לאישור משרד החינוך.

פסיכודיאגנוסטי לבחון את התפקוד השכלי והרגשי של הילד-

אם הילד מגלה קשיים רגשיים, כדאי להתייעץ אם איש מקצוע באשר לפניה לטיפול או אבחון

בדיקת אינטליגנציה ומבדקים רגשיים השלכתיים

* לעיתים כולל גם את התחום הגרפו-מוטורי

פסיכולוג מומחה או פסיכולוג מתמחה בהדרכת פסיכולוג מדריך * קביל בוועדות שילוב והשמה.

* נערך במסגרת השפ"ח בהתאם לשיקול דעתו ופניותו של פסיכולוג ביה"ס

או ע"י פסיכולוג במסגרת פרטית

קשב וריכוז

* ממומן על ידי קופות החולים

קבלת אבחנה מבדלת באשר לקיומם של קשיים ראשוניים בקשב וריכוז בדיקת מוסחות, זכרון עבודה, היפראקטיביות, אימפולסיביות, רמת ויסות, תפקודים ניהוליים (בקרה, תכנון וכו') נוירולוג או פסיכיאטר ילדים (לעיתים מבקש אבחון פסיכודידקטי) * מומלץ לערוך בדיקה ממוחשבת של קשב חזותי באמצעות מבחן TOVA , MOXO או BRC

שתף את הפוסט

דילוג לתוכן