על אבחון קשב וריכוז – מוטב המוקדם מן המאוחר

על אבחון קשב וריכוז – מוטב המוקדם מן המאוחר

כחמישה עד עשרה אחוזים מכלל אוכלוסיית הילדים בגילאי בית הספר, לוקים בהפרעת קשב וריכוז, כאשר מרביתם הם בנים. זוהי הפרעה שכיחה אשר מלווה רבים מן הלוקים בה גם בבגרותם. חוזר משרד הבריאות משנת 2010 מגדיר את הפרעת הקשר והריכוז כ "הפרעה משמעותית אשר בהעדר טיפול עלולה לגרום נזק קשה לתפקודו של האדם ולבריאותו." כפועל יוצא מהגרה זו וכן מתוך הקביעה כי התופעה מלווה בתחלואה נלוות כגון לקויות למידה, הפרעות שינה, דיכאון והפרעות פסיכיאטריות או נוירולוגיות שונות, ישנה חשיבות רבה לאבחון קשב וריכוז אצל ילד או מבוגר, החשים כי הם סובלים מן ההפרעה.

מי רשאי לאבחן הפרעת קשב וריכוז?

בהקלדת הערך אבחון קשב וריכוז במנוע החיפוש באינטרנט, מתקבלות מאות אלפי תוצאות חיפוש כאשר חלק גדול מהן הינו של מכונים, מרפאות וגופים שונים המבצעים אבחון בשיטות שונות. אז כיצד בוחרים? וחשוב מכך, כיצד יודעים האם המכון או הגוף הספציפי הינו אכן מוכר ופועל על פי הנחיות משרד הבריאות?
החטיבה לענייני בריאות, של משרד הבריאות, דוגלת במתן עדיפות גבוה לאבחון נכון ומוקדם של ההפרעה ומגדירה מספר נרחב של אנשי מקצוע הרשאים לבצע אבחון קשב וריכוז בכדי להנגיש את האפשרות לאוכלוסיה הרחבה.

לפי ההגדרה, מי שרשאי לאבחן הפרעת קשב וריכוז הוא:

"איש מקצוע רפואי, המומחה בתחומו, אשר התמחה ורכש ניסיון בטיפול בהפרעת קשב וריכוז" . משרד הבריאות מונה מספר התמחויות של בעלי מקצוע המורשים לבצע אבחון בניהם: מומחה בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד, מומחה בפסיכיאטריה של ילדים ונוער, רופא ילדים עם ניסיון של 3 שנים לפחות בהתפתחות הילד, או במקרה ומדובר במבוגר המבקש לבצע אבחון, אזי מומחה בנוירולוגיה או פסיכיאטריה של המבוגר.

תסמיני הפרעת קשב וריכוז

התסמינים הינם רבים ומשתנים על פי הגיל של הלוקה בהפרעה וכן מושפעים מסוגה, ישנה הפרעה של קשב וריכוז ללא היפראקטיביות – ADD ואילו ה ADHD בא לתאר הפרעת קשב וריכוז המלווה בהיפראקטיביות.

ילדים צעירים – בגיל צעיר ישנה קשת התנהגויות ותסמינים הכוללים בין היתר: חוסר שקט, חוסר ריכוז, התפרצויות בכי לעיתים ללא סיבה, חוסר משמעת, אי השלמת משימות וקושי לציית לחוקים. בגיל מאוחר יותר, מתווספות תגובות אימפולסיביות, התפרצויות כעס ונטייה להסתגרות, הציונים עלולים להיות נמוכים מן הצפוי, ומתווספים קשיי התארגנות ולעיתים הזנחה של שיעורי הבית.
מתבגרים ומבוגרים – בגילאים הללו, תלמידים עלולים לנשור מהלימודים ומבוגרים עלולים לחוות קושי במציאת מקום עבודה, התואם לציפיותיהם ולכישוריהם. תסמין אי הציות לחוקים, שהחל כבר בגיל הצעיר, מלווה גם בגיל זה וכאן ההשלכות עלולות כבר לשאת מחיר משמעותי.

התסמינים,בכל גיל, מקשים על הלוקים בהפרעה בחיי היום יום ולכן החשיבות הרבה של אבחון וטיפול מתאימים ונכונים. במידה והגורם המאבחן ימליץ על טיפול תרופתי כטיפול אפקטיבי, מומלץ לשלבו עם טיפול תומך במערכת החינוכית ובבית וכן עם טיפול התנהגותי, פסיכולוגי וחינוכי.
אם הנכם הורים של ילדים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז, מומלץ בחום כי תיגשו להדרכת הורים אשר תוכל לסייע ולתמוך בכם ,כאלו המתמודדים עם המצב והשלכותיו, כך שתוכלו להכיל את התופעה ולסייע לילדכם טוב יותר.

שתף את הפוסט

דילוג לתוכן