ניכור הורי

ניכור הורי

ניכור הורי זו תופעה שעשויה לבוא לידי ביטוי במשפחות בהן ההורים נפרדים או עוברים תהליך של גירושין. הניכור ההורי מתייחס למצב בו בעקבות הפרידה או הגירושין, אחד הילדים מתנכר לאחד מההורים, לא מוכן לשמור איתו על קשר ומראה ממש התנגדות, התכחשות לקשר שלו איתו ואפילו שנאה. במקרים רבים, במודע או שלא במודע, המשפיע על היווצרות התופעה הוא ההורה השני.

כיצד עלול להיווצר ניכור הורי?

במצב של גירושין אחד ההורים עוזב את הבית ששימש עד כה כבית המשפחה, ואמורים להיקבע איזשהם הסדרי ראייה איתו. במצבים של ניכור הורי, גם אם ההורים הצליחו להגיע להסכמה על הסדרי הראייה ביניהם, הילד הוא זה שלא מוכן לשתף פעולה ולא מעוניין בשום קשר עם אחד ההורים, לרוב יהיה זה ההורה שעזב את הבית.

לא כל מצב בו ילד מסרב להיות בקשר עם אחד ההורים נחשב לניכור הורי. אם ההורה שאליו מתנכר הילד פגע בו, היה אלים כלפיו או התנהל בצורה שבגללה בחר הילד לנתק איתו את הקשר, אין זה נחשב לניכור הורי. ניכור הורי יאובחן במצבים בהם הכל היה תקין לגמרי, וההורה היה אהוב ממש כמו ההורה השני, עד לשינוי הפתאומי והבלתי מוסבר.

הסיבות לתופעת ניכור הורי הן ברמה הבסיסית ביותר הזדהות של הילד עם אחד ההורים בסיפור הפרידה. לפעמים זה נוצר מעצמו, לפעמים ללא כוונה ההורה פולט אינפורמציה על הפרידה ששמה אותו בתפקיד הקורבן ואת ההורה השני בתפקיד הפוגע, והילד פשוט נחלץ להגנת הקורבן. במצבים אחרים, הילד נחשף בטעות או בכוונה לדעתו של ההורה על ההורה השני, ומאמץ אותה, ובמצבים אחרים נעשית הסתה ברורה ומודעת של אחד ההורים נגד ההורה השני.

איך מטפלים בניכור הורי?

מצבים של ניכור הורי שלא מטופלים כבר בשלבים ראשונים של התפתחותם, עלולים לייצר ניתוק וריחוק כל כך גדולים בין הילד לאותו הורה מנוכר, שיהיה קושי גדול מאוד לנסות ולקרב אותם בחזרה. הילד לעיתים מפתח רגשות כה עזים של שנאה, ודוחה את ההורה בעוצמה ולאורך זמן רב כל כך, עד שההורה עלול בשלב מסוים לוותר על הניסיון לאחות את הקרע. האבחון והטיפול בתופעה, בשל כך, חשוב מאוד שיתבצעו כבר בשלבים מוקדמים.

טיפול שמלווה את המשפחה, בפגישות שחלקן משותפות וחלקן פרטניות, נועד קודם כל להפחית את רמת המצוקה שחווה הילד, מצוקה שהיא זו שגורמת לו להתנהג בצורה קיצונית כל כך. בנוסף, נועד הטיפול כמובן לנסות ולהחזיר את היחסים למצב תקין, ללמוד את ההתנהלות המשפחתית במצב החדש, בו ההורים כבר לא חיים ביחד, ולייצר מערכת יחסים תקינה גם בין ההורים עצמם – המקור להתפתחות הבעיה מלכתחילה.

שתף את הפוסט

דילוג לתוכן