מרכז לטיפול במבוגרים ברצף האוטיסטי

מרכז לטיפול במבוגרים ברצף האוטיסטי

גם מבוגרים זקוקים לאבחון מענה וטיפול.

רבים המאמרים והמחקרים אודות ילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי בדרגות חומרה שונות. רובם של האיזכורים בסיקור התקשורתי בארץ אודות האוטיזם נוגע בתסמונת ובהשפעותיה על ילדים ובני נוער. בחיפוש ברשת, ניתן למצוא איזכורים רבים אודות עמותות לילדים אוטיסטים ופועלן המבורך וכן למאמרים, כתבות וידיעות שונות אודות ילדים הסובלים מהתסמונת ועל הצורך בהגדלת תקציבי החינוך לאוטיסטים. אך התסמונת איננה מאפיינת ילדים ובני נוער בלבד ורבים הם המבוגרים והקשישים הלוקים בה ויש לתת את הדעת גם על האתגרים הרבים העומדים בפני אלו אשר עברו זה מכבר את גילאי החינוך הפורמלי.

רצף אוטיסטי – הגדרה

אנשים המאובחנים ברצף האוטיסטי למעשה לוקים באחד מתוך מגוון של ביטויי אוטיזם והפרעות אשר המשותף להן הוא הקושי לייצר אינטראקציה חברתית ולקיים תקשורתית עם סביבתם. קצוות הרצף נעים בין לקויות המאפשרות מידה מסויימת של אינטראקציה ותקשורת עם הסביבה לבין לקויות אשר אפשרות הלוקים בהן לתקשר ולרכוש כישורי שפה לא קיימת כלל. הרצף האוטיסטי מכונה גם PDD – PERVASIVE DEVELOPMENTAL DISORDERS, אשר משמעותו: ליקויים תיפקודיים בעלי מקור התפתחותי.

אוטיסטים מבוגרים

על פי ההערכות, קיימים בישראל אלפי מבוגרים הסובלים מביטויי אוטיזם שונים ובדרגות חומרה שונות על רצף הספקטרום האוטיסטי. הדבר בא לידי ביטוי בקשת רחבה של תופעות לרבות: אטימות רגשית, חוסר יציבות של מצבי רוח, ביצוע פעולות חזרתיות, חרדות וחששות מקולות ורעשים ולעיתים אף התפרצויות בכי או זעם. אנשים אלה אשר אינם מהווים עוד חלק מן המסגרת החינוכית הפורמאלית ממנה נהנים ילדים ובני נוער והם זקוקים להכוונה וטיפול בצרכיהם, אשר מהווים אתגר רב עם הגיעם לגיל המבוגר. רבים מן המבוגרים והקשישים בארץ, הלוקים בתסמונת אינם מאובחנים ולכן לא זוכים לטיפול השגחתי הנחוץ להם, הם אינם יודעים לפנות לוועדות רפואיות ולדרוש הכרה בנכותם או בתלותם בעזרת הזולת ונותרים להתמודד בלא כל עזרה או הכוונה עם צרכים וקשיים רבים.

מרכז לטיפול במבוגרים ברצף האוטיסטי

על מבוגרים הלוקים באוטיזם, להתמודד עם אתגרים הנוגעים כמעט לכל תחום בחייהם – דיור מתאים, תעסוקה, פעילויות חברתית בשעות הפנאי וכיוצא באלה. בארץ פועלים מרכזי יום לטיפול במבוגרים על הרצף האוטיסטי אשר מסייעים בהקניית כלים לשיפור רמת חייהם, במתן מתן מענה סוציאלי מקצועי, בקיום חוגים וסדנאות המתאימים לאוכלוסייה זו ואף במתן סיוע במציאת עבודה בשכר. המרכזים מציעים סיוע באמצעות צוות המדריכים המלווים והתומכים, תוך התאמה לרמת הלקות של המבוגר האוטיסט. בנוסף, קיימים ברחבי הארץ מספר מרכזי עבודה המציעים עבודה משקמת לבוגרים בעלי אוטיזם.

שתף את הפוסט

דילוג לתוכן