ילדים בסיכון

ילדים בסיכון

אחד מששה ילדים בישראל מוגדר ילד בסיכון, אם זה במסגרות חינוכיות, חברתיות או במשפחתו. ילדים ונערים הנמצאים בסיכון מאותרים ומטופלים ע"י שירותי הרווחה. בתהליך האיתור והטיפול נזקקים שירותי הרווחה להערכה פסיכולוגית של הילד או הנער ולהערכה של המסגרת בה הוא נמצא.

ילדים ונערים במצוקה נמצאים במצבי חיים המסכנים אותם במשפחתם ובסביבתם וכתוצאה ממצבים אלו נפגעת יכולתם לממש את זכויותיהם בתחומי חיים של קיום פיזי בריאות והתפתחות, השתייכות למשפחה, למידה ורכישת מיומנויות , רווחה ובריאות נפשית, השתייכות והשתתפות חברתית, הגנה מפני אחרים והגנה מפני התנהגות מסכנת שלהם עצמם.

כאשר העוגן המשפחתי מתערער, נותר הילד או הנער תלוש ומנותק ממקור הביטחון העיקרי שלו. לדוגמה, כאשר נער גדל בבית בו קיימת אלימות, הוא מגיע למסגרת הלימודית לעתים רבות לאחר שחווה מראות קשים או חווה טראומה גופנית ואף נפשית, ואינו פנוי רגשית ומנטאלית לעסוק בלימודיו או בקשרים חברתיים, וכתוצאה מכך מצבו בלימודים ובחברה מתדרדר. תוצאה נוספת אפשרית היא, שהנער מסגל לעצמו דפוסי התנהגות אלימים כלפי חברים ואנשים אחרים, ומאוחר יותר אף במערכת הזוגית ומהווה בכך סכנה לסביבתו.

מכון שלם ראשל"צ, עפ"י פניית שירותי הרווחה, עורך חוות דעת גם בהליכים הנדונים בבתי המשפט לנוער בעניין ילדים הנמצאים בסיכון, בהערכה של פגיעה מינית, התעללות ועוד.

שתף את הפוסט

דילוג לתוכן