בשלות לכתה א'

בשלות לכתה א'

אבחון בשלות לכתה א'

המעבר לכתה א' מהווה מעבר למערכת המציבה בפני הילד דרישות ייחודיות המצריכות התמודדות והסתגלות במישורים רבים. היכולת לעבור מן הגן לכתה א' דורשת מעין עליית מדרגה הקשורה למטלות והציפיות במערכת החדשה.

למרות ההכנה ההדרגתית המתרחשת בגן החובה והדרישות ההולכות וגדלות, מעבר זה הנו מעבר חד ולעיתים לא פשוט. המורה מחליפה את הגננת, מקומה של הסייעת נפקד בכתה, מערכת השעות קשיחה, יש שיעורי בית, מבחנים, נדרשים טווחי ריכוז ארוכים יותר ועוד. ילד המגיע מוכן ובשל לשינויים אלו יסתגל אליהם טוב יותר ובמהירות.

לעיתים קיים ספק לגבי בשלות הילד למעבר זה וכאן הוא מקומו של אבחון הבשלות. מדובר באבחון פסיכולוגי הכולל מערכת מבחנים המתייחסת למרכיבים העיקריים הנדרשים מעתה והלאה.

המישורים העיקריים הנבדקים הם:

בשלות המערכת הקוגניטיבית – הערכת מיומנויות הלמידה, תפקודי הקשב והריכוז ותפקודי זיכרון, תפיסה חזותית, אוצר מילים, מודעות פונולוגית, הבנה כמותית וסידורית של מספרים, יכולת שימור כמות, זיהוי צורות, היכרות והבנה מלאה עם מושגי יסוד ועוד.

בשלות שפתית – נבדקים אוצר המילים וכן יכולת ההבעה המילולית.

בשלות מוטורית – היכולות בתחום המוטוריקה הגסה והעדינה, תיאום עין-יד (הכרחי בתהליכי הכתיבה)

בשלות רגשית – הסתגלות למצבים חדשים, יכולת להתמודד עם אתגרים, עם תסכול, עם כשלון, יכולת לדחיית סיפוקים ועוד.

בשלות חברתית– היכולת להיות חלק מקבוצה, לוותר, לקבל חוקים, להקשיב לסמכות ועוד.

אבחון זה אמור לסייע להורה המתלבט בהחלטה על עלייה לכתה א' או הישארות לשנה נוספת בגן חובה. לכך יקבלו ההורים המלצות במידת הצורך.

אבחוני הבשלות נערכים במכון שלם ראשל"צ ע"י פסיכולוגים חינוכיים והתפתחותיים.
במכון שלם מתקיימות קבוצות הכנה לכתה א'.

שתף את הפוסט

דילוג לתוכן